Baggrundshistorie - Black Star Booking
Opdateret: 23. sep. 2022
Dette er en længere historie, som muligvis kun jeg selv syntes er interessant, så her i starten kommer et par headliners og så kommer den længere (hyggelige) historie længere nede.. Det er en lang smøre men fortæller om tilfældighederne der ledte mig på vejen frem til at skifte spor efter 20 år i IT branchen og istedet gå fuld tid på at arbejde med og omkring musik og starte mit eget koncert arrangør firma som jeg kaldte Black Star Booking.
Black Star Booking startede af primært to årsager:
1) Der skulle ske mere på koncertfronten i min hjemby Hillerød, mente jeg. Flere af de store navne som aldrig stoppede i Hillerød, selv på vej til gigs i Frederiksværk, Helsingør, Roskilde og Birkerød - skulle også til at lægge vejen forbi Hillerød, mente jeg.
2) Også flere niche genrer/mere interessante genrer - skulle repræsenteres. Både syrerock, heavy metal, country/folk/americana mm. var stærkt underrepræsenterede.
3) Det var aldrig en idé, men en indre drivkraft der fik det hele til at ske. Jeg elsker musik og live oplevelser og befandt mig pludselig midt i at arrangere koncerter jeg brændte for. Der lærte jeg hurtigt at jeg trivedes og var drevet af en indre ild når det kom til alt arbejdet omkring opsætning, promovering og afvikling af koncerter.
Vejen dertil kan opsummeres i disse punkter, som er essensen af alt det nedenstående.
Jeg dyrkede mange genrer og musik i det hele taget, bl.a. også Uffe Lorenzen fra Baby Woodrose og Spids Nøgenhat, som en dag slog noget op om Hyldemor, det gamle 70'er band fra Christiania. Dem opdagede jeg så i 2014.
Mødte John Teglgaard, guitarist i Hyldemor i 2015 og blev endnu mere hardcore Hyldemor fan (sammen med den anden der hedder Jens). Den vej igennem mødte jeg også Louis Puggard-Müller - forsanger i det ny 'Hyldest til Hyldemor' - og hans eget band Subterranean Street Society (folk/rock i intens verdensklasse) i 2015.
Arrangerede Hyldemor koncert i Hillerød i 2017 da muligheden opstod og intet var mere klart for mig end at det skulle jeg ihvertfald have til Hillerød. En legendarisk og udsolgt koncert fandt sted på KAFFEBAR.
Louis spurgte da om jeg mon også kunne lave en koncert med hans eget band Subterranean Street Society - det kunne jeg heller ikke modstå, men fandt ikke venue og måtte sætte den op i min have, som en havefest hvor hele kvarteret blev inviteret. Også i 2017.
Fortsatte med at arrangere koncerter sideløbende med mit job, da det var sjovt, givende og inspirerende. Da jeg ville have det til at se mere prof ud, startede jeg Black Star Booking, som blev opkaldt efter David Bowies sidste album der udkom lige inden han døde. Oprettet i 2018.
Kom hurtigt til at arbejde alt for meget med både flere koncerter og mit faste job med databaseudvikling og business intelligence. Det stod klart at noget måtte skæres fra og i foråret 2019 valgte jeg at fortsætte 100% med musikken.
BAGGRUND
Jeg havde et rigtig godt job som data specialist og udvikling af databaser, data warehouse og business intelligence systemer i stor global mediakoncern på kontoret i København og havde været i branchen i mere end 20 år. Alt imens gik jeg alle årene til rigtig mange koncerter og fordybede mig i bands, musik og tekster. Roskilde Festival blev årets sommerferie.
Musikken kunne være fra de fleste genrer, dog ikke så meget mainstream pop eller tysk tyroler techno. Rock musik i alle afskygninger var ofte kernen i det musik jeg interesserede mig mest for. Udgangspunktet var egentlig ret klassiske navne som Red hot Chili Peppers, David Bowie, Neil Young, The Doors, Led Zeppelin, Pink Floyd, Janis Joplin og Nirvana for at nævne et par af de helt store. Også mere rolige Leonard Cohen, Cornelis VreesWijk og selv Sade blev dyrket i mange år. Heavy metal var også altid en følgesvend som Metallica, AC/DC, Accept og Black Sabbath. Men senere måtte det gerne være lidt mere syret, svævende, guitar, flippet osv. Det begyndte jeg at få afløb for gennem bl.a. Baby Woodrose og Spids Nøgenhat. Det var det fede udtryk, sammen med en vedkommende nerve og fanden-i-voldskhed der appellerede.
ET FRØ BLEV SÅET
Uffe Lorenzen var en af dem jeg fulgte på facebook. Jeg havde længe hørt Baby Woodrose og efter en Roskilde koncert med Spids Nøgenhat i 2014 fik jeg endnu en af de mere sjældne blown-away-oplevelser man nogle gange går langt efter. Det var virkelig noget der rykkede og betød noget. - En sen aften i juledagene i 2014 stod jeg som ryger ude i sneen i Sverige og røg en smøg efter igen alt for meget mad og vin og læste et opslag fra Uffe der postede en sang fra nogen der hed Hyldemor. Sangen var "Lysende Tændes". Jeg faldt for det med krop og sjæl og gik straks ind og spillede det for hele selskabet. Herefter var jeg fuldstændig hooked og måtte vide alt om Hyldemor og alle deres sange.
Jeg arbejdede stadig (som ansvarlig familiefar til 3) med mit job i København som jeg ovenikøbet var glad for. Tiden gik og i sommer 2015 stod jeg på Istedgade til gadefest pga byfornyelsen, da både Michael Falch og Søren Huss skulle performe live. Denne sommer havde jeg hørt ligeså meget Hyldemor som havde jeg kendt dem altid. Pludselig midt på Istedgade kommer en cool ældre herre over til mig og bøffer en smøg og vi falder i en hyggelig snak. Han nævner han er guitarist og har været med til at starte noget i '70'erne der hedder Hyldemor. WHAAT!!! Det var selveste John Teglgaard som på dette tidspunkt var ligeså stor for mig som Keith Richards var for andre.
Han fortalte Hyldemor var gendannet med en ny yngre forsanger (Hans Vinding døde i 1999) og de skulle spille i Hvalsø kirke til senere denne sommer. Jeg var ellevild og spurgte alle om de ikke ville med. Den eneste der ville med var min fætter som ellers kun så meget meget sjældent, men han ville sgu også med. Vi kørte derned sammen på min motorcykel. Koncerten var intet mindre end fuldstændig fantastisk og tryllebindende som du faktisk kan se lidt af i dette youtube klip. Resten af året gik med Hyldemor i højttaleren, både hjemme
og på job og alle omkring mig lærte hvad det var for musik, nogle blev trætte af det i længden mens andre også blev hooked. I vinteren 2016 skulle Hyldemor spille på Loppen, men det blev aflyst da trommeslageren Jens Breum døde. Resten af 2016 gik stadig uden jeg vidste hvad der skulle til at ske. Men så i vinter/forår 2017 annoncerede resten af Hyldemor de ville tournere under navnet Hyldest til Hyldemor i en trio-konstellation bestående af John Teglgaard på el-guitar, Steen Claësson på violin og cello, samt Louis Puggard-Müller på akustisk guitar og sang. De skulle spille 2 koncerter på Fyn og en på Christiania. Jeg var så højt oppe at flyve på Hyldemor at jeg bare skulle med til så meget som muligt, så det kunne blive den i Svendborg på Maskinen og den på Christiania. Min fætter kunne denne gang ikke komme med til Fyn, men heldigvis havde jeg smittet min halvbror Måns, som ville med til Svendborg. Det var i Maj, 2017. Vi havde en fuldstændig legendarisk tur til Svendborg hvor vi overnattede på loftet over koncertstedet. Koncerten var intet mindre end magisk for de vel 60-70 fremmødte. Hele koncerten blev hørt og følt med en konstant indre varme og smil på læben. De sidste ord fra John på scenen var "..og vi kan bookes igen til September". I samme sekund vidste jeg at det ville jeg booke til at spille i Hillerød - uden nogensinde før at have tænkt en tanke om at sætte en koncert op. Jeg var ikke i tvivl - det ville jeg for enhver mulig pris have til at spille i min hjemby for alle mine venner, familie og bekendte.
FØRSTE KONCERT(er)
På jagt efter et spillested. Alle sædvanlige spillesteder i byen var lukket for denne idé, men jeg gav ikke op, måtte udvide søgefeltet og fandt endelig en åbning hos den søde Marina på byens dengang eneste rigtig hyggelige KAFFEBAR.